Spolehlivé vedení účetnictví pro podnikatele a firmy


Veřejné registry a jejich propojení, sdílení dat mezi úřady

18.07.2012 10:50

Veřejné registry a jejich propojení, sdílení dat mezi úřady

Jedním z cílů reformy veřejné správy je propojenost všech myslitelných registrů dat a tím i zavedení systému vzájemného sdílení těchto dat. Prozatím známá situace, že po změně adresy trvalého bydliště nás čeká povinné kolečko v bezpočtu čekáren a u okének státních úřadů doznala dnem 1.7.2012 podstatnější změny. Od tohoto data došlo ke spuštění základních registrů a uvedení jejich systému do tzv.ostrého provozu. Provozu, který by nám občanům měl přinést řadu výhod, úspor času a zásadním způsobem posunout reformu veřejné správy kupředu. Reformu, díky které Vám postačí vyplnit pouze jeden formulář obsahující změnu a tato se objeví všude tam, kde bychom ji dosud byli povinni opakovaně hlásit.

Právní zakotvení základních registrů nalezneme v zákoně č. 111/2009 Sb., o základních registrech a v zákonech k jednotlivým registrům. Zákon také stanovil postupný systém spouštění celého projektu, který trval od 28.11.2011do 1.7.2012

Výhody pro občana:

  • Zrychlení činnosti státní správy a správních procesů
  • Zúžení státního aparátu
  • Odstranění mnoha duplicit, jež občan podstupuje
  • Občan nebude muset udávat stále ty samé údaje na jednotlivých úřadech
  • Díky propojenosti registrů postačí vyplnit pouze 1 formulář
  • Automatické zaznamenání každé změny ve všech registrech
  • Časová úspora pro občana
  • Totožnost občanů bude rychleji ověřitelná
  • Minimální počet údajů na občanském průkazu v budoucnosti
  • Možnost zařizovat veškeré papírování z domova (datové schránky a komunikace s úřady)
  • Znalost rodného čísla nepřivede nepovolané osoby k  dalším datům občana
  • Snadnější čerpání dat ze systému registrů pro jednotlivce

Co jsou základní registry a jaký je jejich systém:

Základní a nejdůležitější registry jsou 4:

1) Registr osob - ROS – ten spravuje Český statistický úřad. Obsahuje  referenční údaje o všech osobách, tedy ekonomických jednotkách podnikatelského i nepodnikatelského charakteru. Zdrojem dat pro primární naplnění je např. obchodní nebo živnostenský rejstřík.

2) Registr obyvatel - ROB - spravuje Ministerstvo vnitra ČR. Obsahuje referenční údaje o všech občanech ČR, cizincích s povolením k pobytu v ČR, cizincích s udělením azylu či doplňkové ochrany. Registr o výše uvedených skupinách obyvatel obsahuje následující údaje: jméno a příjmení, odkaz do registru územní identifikace na adresu místa pobytu, datum narození a příslušné údaje o úmrtí. V registru nalezneme také údaje o čísle elektronických dokladů (občanský průkaz, cestovní pas, průkaz o povolení k pobytu), údaje o zpřístupnění elektronické schránky uživatele.

3) Registr územní identifikace, adres a nemovitostí, RUIAN - Gestorem RUÍAN je Český úřad zeměměřičský a katastrální (ČÚZK), ČSÚ, obce, stavební úřady. Obsahuje a poskytuje údaje o nadřazených územních prvcích, územně evidenčních jednotkách, stavebních objektech a parcelách, nemovitostech a adresách

4) Registr práv a povinností, RPP- Věcným gestorem registru je MV ČR. Registr obsahuje referenční údaje o působnosti orgánů veřejné moci a referenční údaje o právech a povinnostech osob.V RPP budou uchovávány záznamy, „digitální stopy“, tj. referenční údaje o právech a povinnostech vedených jako referenční v ostatních ZR. Díky tomu bude mít každý občan možnost se dozvědět, kdo, kdy a za jakým účelem data o něm vedená v ZR měnil nebo upravoval. Všichni, kteří mají zřízenou datovou schránku, dostanou automaticky jednou ročně výpis a ostatní jej obdrží na vyžádání za Czech POINTu.

Vzájemnou výměnu údajů mezi jednotlivými agendami zprostředkovává Převodník identifikátorů fyzických osob, ORG. Převodník ORG je v gesci Úřadu pro ochranu osobních údajů.

Příklad využitelnosti a praktické zkušenosti z provozu:

Po třech týdnech provozu systému registrů

a) Český úřad zeměměřičský a katastrální Praha ( dále jen KÚ) – Pokud jste od 1.7.2012 změnili  Vaši adresu trvalého bydliště a změnu nahlásili např.v souvislosti se zhotovením nového OP či ohlášením změny na Obchodní rejstřík(jste-li v něm registrováni), nemusíte již podávat ohlášení změny na KÚ. Změna adresy trvalého pobytu a změna jména a příjmení FO evidované v evidenci obyvatel se do katastru nemovitostí přebírá automatizovaně z ISEO, později prostřednictvím informačního systému základních registrů z ROB, tudíž se nezapisuje změna těchto údajů do katastru nemovitostí na základě ohlášení vlastníka nebo jiného oprávněného. Takovéto podání se označí za bezpředmětné. Na základě ohlášení se do katastru nemovitostí zapisuje pouze změna údajů o fyzické osobě (FO), která není evidovaná v evidenci obyvatel, tj. o cizinci: a) který je evidován v cizineckém informačním systému spravovaným Policií České republiky a Ministerstvem vnitra (v agendovém informačním systému cizinců) b) který není evidován ani v evidenci obyvatel, ani v evidenci cizinců.

 

b) Obchodní rejstřík Praha ( dál jen OR) – byť by OR měl automaticky opravovat adresy jednatelů/ společníků, atd. - díky propojenosti se základními registry, dosavadní praktická zkušenost to nepotvrdila a prozatím je stále nutné podávat návrhy na zápis změny zpoplatněné kolkem 2.000,-Kč.

 

Čerpání dat ze státních registrů:

Čerpat data ze základních registrů můžete třemi způsoby: A to prostřednictvím svého informačního systému(neboli vlastní AIS), prostřednictvím CzechPoint ( s podmínkou získání Czech point certifikátu) a po 30.7. prostřednictvím datových schránek (ISDS).

Czech POINT a základní registry -dle §14 odst. 1 zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech se vydávají na kontaktních místech veřejné správy výpisy ze základních registrů. Dále se prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy bude vydávat záznam o využívání údajů v základních registrech, provádět nahlášení nesouladu referenčních údajů a vydání souhlasu o poskytování údajů třetí osobě. V Czech POINTu tak vznikla složka Základní registry, kde je umístěno 10 nových formulářů

Závěrem:

Základní registry jsou nejvýznamnějším, ale zároveň nesložitějším a nejkomplikovanějším projektem českého eGovernmentu. Vybudování registrů stálo zhruba tři miliardy korun, státu se podařilo získat část peněz z evropských dotací. Provoz registrů by mohl podle odhadů stát zhruba 150 milionů korun ročně.

Zdroj: AK Pajerová s.r.o. , internet: Správa základních registrů ČR-www.szrcr.cz , webové stránky Ministerstva vnitra

Poslední aktualizace: 25.7.2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

—————

Zpět